13 Nov 2014

'rasa' yang saling mendekatkan.

kita berkongsi rasa yang sama--
saling menguatkan dengan tulisan.


"kakak, kenapa lewat tulisan kita saling merasa dekat. meski tak pernah bertatap wajah?"

"sebab kita berkongsi rasa yang sama--
saling menguatkan dengan tulisan"

magis.
walau cuma lewat susun-susun huruf. mampu mendekatkan. Iya, mungkin sebab 'rasa' itu yang saling menambah-dekatkan. entah, kadang kita suka tanya soalan 'pelik-pelik'. tapi tidak pada semua orang.

Dan jawabmu, kakak;
"soalan itu tak pelik untuk kakak. mungkin kedengaran pelik untuk orang lain. percayalah, yang kita bukan orang yang pelik. kita cuma tak sama dengan orang lain. sebenarnya ada ramai lagi orang macam kita, mencari kekuatan lewat tulisan. cuma mungkin kita tak dijumpakan lagi oleh Tuhan orang-orang 'pelik' tersebut. jadi kita menulis agar orang-orang pelik lain tidak merasa berseorangan dan sendirian. yang sebenarnya kita semua sentiasa ada untuk satu sama lain."

meluruh air mata.

"pernah tak yan nak soal sesuatu pada orang lain? dan sebenarnya, yan dah ada pun jawapan itu. jadi yan tanya soalan tu dekat orang lain, untuk mengumpul kekuatan dan keyakinan sendiri.."

Iya. pernah.

mungkin sebab yan juga merasa perkara yang sama.
__________

kakak Tiya, semoga Allah merahmatimu. terima kasih untuk bicara yang meneguhkan. dan jujurnya, lewat semua jawaban kakak, yan lebih berani untuk 'bermimpi' walau cuma lewat tulisan.

:')

salam rindu.

No comments:

Post a Comment